zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

Nog 2 nachtjes slapen

Het vertrek nadert. De hengels staan ingepakt bij Rene en de koelboxen worden gevuld met de inkopen die we voor het menu nodig hebben.

Wiegert is al helemaal wild, haalt de gekste dingen uit en kan niet meer wachten.

Afgelopen week nog contact gehad met de Joker supermarkt op Leka. Traditioneel staat er op ons menu een maaltijd van pølse lapskaus (Noorse wortelstampot met worst). Daarvoor hebben we groenten nodig die in Nederland al weer buiten seizoen zijn en we willen zeker weten dat ze die voor ons hebben. Ze houden die nu dus voor ons op voorraad. Aardige mensen daar. Ik weet niet of het komt doordat ze ons daar inmiddels wel kennen, maar je besteld de boodschappen en ze bezorgen ze zelfs aan huis en betalen doe je als je een keer langs de supermarkt komt. Ik verwacht overigens dat als je niet betaald de ferry naar de wal gewoon niet vaart .

De koelboxen worden op de heenweg altijd gevuld met zaken die we nodig hebben voor het eten en die moeilijk (of heel duur) in Noorwegen te koop zijn. Op de terugweg worden ze gevuld met vis. Dat inkopen en vullen van die boxen is nog wel een dingetje. Zo ontstond deze week een discussie over een aantal rollades. Ja, Wiegert werkt nog een beetje als slager en had mooie rollades gemaakt.

Een paar man vond dat wel wat voor de lunch en zag zich al tussen de middag een dikke plak gebraden rollade wegwerken aan boord. Niet dus! De inkopen zijn streng geregisseerd om de boxen goed te kunnen vullen. Alleen uitruil is mogelijk. Dus die rollades gaan niet mee. Dirk daarentegen kwam dit weekend in het rijke bezit van een paar paardenrookworsten.
Die worden dus uitgeruild met de Gelderse rookworst die op de lijst stond. Dat kan dus wel (alleen zit ik nu met een Gelderse rookworst die we hier normaal nooit eten. Maar ja, ook daar vinden we wel weer een zwerver voor).

Het is hier overigens behoorlijk lente geworden. Er broedde een koppel merels bij mij in de heg en inmiddels zijn de jongen al uitgevlogen. Onze poes wordt zelfs sinds een paar dagen doorlopend belaagd door een koppel Vlaamse gaaien, die kennelijk hier in de buurt ook een nest hebben en dus poes uit de buurt willen houden. Ik zag zelfs al een maairobot met jonkies.

De weersberichten voor Leka zien er goed uit. Zo goed zelfs dat iedereen gewaarschuwd is om brandzalf mee te nemen. Dus daar komt de lente er ook aan.

Leerpuntje van vorig jaar is de koffers duidelijk te markeren. Vorig jaar hadden we ineens een koffer bij ons die niet van ons was. Bij de overstap van de bus naar de trein was er iets te enthousiast bagage uit het laadruim van de bus getrokken en dus een koffer teveel. De bus was al weg toen we het doorkregen en dat was nog wel wat geregel om te zorgen dat die koffer zijn eigenaar achterna ging. Alle fantasie wordt toegepast. Van gekleurde handvaten tot duckt tape stickers op alle zijden van de koffers.

Oh ja, we hebben net afgelopen weekend ook iets van Karl Oddvar gehoord. Na maanden van berichtjes sturen zonder antwoord te krijgen dacht ik ik zal hem eens vragen of hij überhaupt wel op Leka is als wij er zijn (hij werkt in de offshore dus het komt voor dat hij er niet is). Ik dacht en al hij daar niet op reageert vraag ik hem wel of we nog alcohol voor hem mee moeten brengen. Dat geeft meestal ook wel een reactie. Dat laatste was dus niet nodig want hij reageerde met "hei, ja det er jeg". Korter kon denk ik niet.

Hoewel: zonet tijdens het schrijven van deze blog ontving ik een bericht van hem dat de boten in orde zijn en dat we hem -als we er zijn- even moeten helpen met het registreren van het visquotum (dat doet hij 1 keer per jaar voor ons en weet dan niet meer hoe dat moet). En of hij gedachten kan lezen, of we cognac voor hem mee kunnen brengen (die zijn al lang ingepakt kerel!). Hij zal nu wel last hebben van zijn typevinger, want hij is niet gewoon zoveel worden achter elkaar te zetten.

Nog 2 nachtjes slapen!

Nog 23 dagen voor vertrek.

Komende vrijdag is het 3 weken voor vertrek. Het wordt nu serieus.

De inkopen zijn gestart. Zuinig als we zijn doen we dat vroeg genoeg om van alle aanbiedingen te kunnen profiteren. We blijven ten slotte Nederlanders. Zoals gewoonlijk nemen we op de heenweg een deel van de noodzakelijke levensmiddelen mee in de koelboxen waarin op de terugweg ons visquotum vervoerd wordt. Wiegert en Rien hebben de proteïnevoorraad inmiddels verzorgt en ingevroren (eenden- en kippenbouten, kippenborst, speklappen, rookspek en rookworst). De hengels van iedereen en transportkokers liggen inmiddels bij Rene om daarvan een mooi pakket van 23 kg te maken. Het aantal sneetjes brood dat iedereen eet is geïnventariseerd om te bepalen wat er aan broodbeleg mee gaat.

Wiegert de Wadloper stuurde nog bericht dat hij al weer druk met zijn reis-financiering.

Onze struikrover Wim (bijgenaamd Wim Hofleder) gaat dit jaar dus niet mee (voor wie hem niet kent hebben we even een fotootje bijgevoegd van een paar jaar geleden toen hij ineens als struikrover uit de kast kwam; in Noorwegen nota bene!).

Wel kwam hij een aantal weken geleden met de mededeling dat hij het toch wel jammer vond dat hij zich niet had aangemeld, maar dat hij wel op de reservebank zit en we hem dus direct moeten bellen als er iemand uitvalt. Ook Wim investeert in ons geluk en vroeg of we nog een snackje uit de sloot langs zijn huis wilden meenemen, dan zou hij nog een 100 vangen.

Karl Oddvar is geïnformeerd over het tijdstip van onze aankomst zodat hij weet wanneer het huis en de boten klaar moeten zijn en dat het visquotum geregeld moet zijn, en zoals gewoonlijk horen we weer niets van hem en moeten we er maar op vertrouwen dat het weel goed komt (ik ook eigenlijk altijd het geval geweest). Goeie kans dat hij er niet is omdat hij ergens op de Noordzee op een tanker of bevoorradingsschip dienst heeft. We hebben het zelfs al wel meegemaakt dat hij er niet is als wij er zijn en dat doodleuk telefonisch vanuit Singapore meedeelt dat hij op zee zit en over een paar weken weer terug is, en dat we de huur maar onder de deurmat moeten leggen (het is tenslotte Noorwegen dus dat ligt daar over een jaar nog).

Rene heeft afgelopen weekend nog maar eens geïnvesteerd in nieuw materiaal en een nieuwe hengel gekocht (in de hoop dit jaar zichzelf te kunnen verbeteren?). Sommigen vroegen zich overigens af of het vervanging was of aanvulling van de verzameling.

Het weer blijft natuurlijk altijd een "dingetje". Het mooiste is dat het koud blijft tot wij er zijn en dat het dan ineens windstil wordt met temperaturen van 10 tot 15 graden. De komende 14 dagen wordt er aantrekkelijk maart's weer verwacht. Zon, 0 tot 4 graden, zo nu en dan een hagelbuitje en windkracht 3 a 4. Daar zouden we het voor kunnen doen! Maar ja, dat kun je nergens bestellen.

Getuige de beelden van de webcam van Leka Camping en het weerbericht, lijkt het weer op moment te zijn wat wij wel zouden willen; strakblauwe lucht windkracht 3. Voor Rene en Rien mag het alleen nog net iets warmer zijn. Waarom weet ik niet want normaal zit Wiegert 's morgens vroeg al met dit weer al te zonnen op het poepdek en vraagt hij om vooral niet te snel te varen want dat geeft teveel wind (misschien iets met zijn haar?)!

Dat het voorlopig niet te warm wordt is wel gunstig, want dan blijft de kabeljauw/gul dichter onder de kust. Voorlopig dus afwachten en hopen dat zich net voor we arriveren een mooi groot en stabiel hogedruk systeem boven noord Zweden/Finland ontwikkelt dat alle depressies uit de buurt houdt en een beetje zuidelijke luchtstroming geeft. Dan hebben we geen last van de stuwingsregen, geen harde wind en wordt er warme lucht aangevoerd.

Nog 8 weken te gaan voor vertrek

Nog 8 weken te gaan voor vertrek. Heel langzaam worden de mannen zenuwachtig. Er wordt stevig onderzoek gedaan naar nog onbekende visstekken in de omgeving en het verlanglijstje met te bezoeken visstekken is al weer uit de kast gehaald. Nu maar hopen dat de weersomstandigheden verre tochten mogelijk maken.

Voorlopig dooit het op Leka. Tot en met de 1e week van maart worden er temperaturen boven nul voorspeld. Of de winter dan voorbij is blijft onvoorspelbaar. Leka ligt ten slotte slechts 150 km onder de poolcirkel en daar duurt de winter in het algemeen iets langer dan hier in Nederland. Het verloop van de winter op Leka is te volgen via Zie de winter passeren op Leka. (zet de timelaps ook maar eens op 12 maanden dan zie je ook hoe de winter vorig jaar afliep).

Het zeewater is voorlopig nog koud. Rene merkte al op dat het zeewater niet koud genoeg kan zijn omdat we anders net als vorig jaar weer algenbloei krijgen en onze ervaring is dat algenbloei niet gunstig is om vis te vangen (bleek ook vorig jaar weer). Of dat een gevolg is van de hoge watertemperatuur of de algenbloei die daardoor veroorzaakt wordt de dader is, weten we niet.


De voorbereidingen deel 1

Zoals gewoonlijk beginnen we met te bedenken wat we willen eten tijdens de visvakantie. Het aantal favorieten neemt echter met de jaren toe en de keuze is reuze. Maar ja, je wilt altijd wel weer eens wat nieuws uit proberen. De klassiekers staan er in elk geval wel weer op. Bijgevoegd het voorstel van Rien en Dirk. Nu maar afwachten wat de reisgenoten er van vinden.

Oh ja, inmiddels is de Noorse OV-planner ook geupdate.

Het reisplan is dus:

Welkom op onze Reisblog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze 2024 Visreis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over onszelf en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ook in 2024 vertrekt ons reisgezelschap weer voor een visvakantie naar het Noorse eiland Leka. Dit keer gaan Rien, Rene, Reint, Wiegert en Dirk mee.

Het plan is dat we op 19 april 2024 van Amsterdam naar Trondheim vliegen (geplande aankomst 11:30 uur), vanaf het vliegveld daarna de trein (ca. 1,5 uur) nemen naar Steinkjer, vandaar dan de bus naar Namsos (ca 1,5 uur) en als laatste reistraject de snelle postboot van Namsos naar Leka (2,5 uur).

Volgens plan vertrekken we om 09:25 uur vanaf Schiphol en komen om 18:30 uur aan op Leka. Omdat we op vrijdag reizen hebben kunnen we een kleine vertraging tijdens de reis wel hebben omdat we op vrijdagen een herkansing hebben met het meest kritische deel van de reis, namelijk de snelle postboot. Die gaat namelijk op vrijdagen 2 keer vanaf Namsos naar Leka. Alleen komen we dan pas om 23:30 uur aan op Leka, maar nog wel steeds op dezelfde dag.

Oh ja, we hebben het met de GPS-plotter gecheckt en inderdaad vliegt de piloot met ruim 800 km/uur in een rechte lijn richting Trondheim.

Groetjes,

Dirk, Rene, Wiegert, Reint en Rien.