zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

Nog 23 dagen voor vertrek.

Komende vrijdag is het 3 weken voor vertrek. Het wordt nu serieus.

De inkopen zijn gestart. Zuinig als we zijn doen we dat vroeg genoeg om van alle aanbiedingen te kunnen profiteren. We blijven ten slotte Nederlanders. Zoals gewoonlijk nemen we op de heenweg een deel van de noodzakelijke levensmiddelen mee in de koelboxen waarin op de terugweg ons visquotum vervoerd wordt. Wiegert en Rien hebben de proteïnevoorraad inmiddels verzorgt en ingevroren (eenden- en kippenbouten, kippenborst, speklappen, rookspek en rookworst). De hengels van iedereen en transportkokers liggen inmiddels bij Rene om daarvan een mooi pakket van 23 kg te maken. Het aantal sneetjes brood dat iedereen eet is geïnventariseerd om te bepalen wat er aan broodbeleg mee gaat.

Wiegert de Wadloper stuurde nog bericht dat hij al weer druk met zijn reis-financiering.

Onze struikrover Wim (bijgenaamd Wim Hofleder) gaat dit jaar dus niet mee (voor wie hem niet kent hebben we even een fotootje bijgevoegd van een paar jaar geleden toen hij ineens als struikrover uit de kast kwam; in Noorwegen nota bene!).

Wel kwam hij een aantal weken geleden met de mededeling dat hij het toch wel jammer vond dat hij zich niet had aangemeld, maar dat hij wel op de reservebank zit en we hem dus direct moeten bellen als er iemand uitvalt. Ook Wim investeert in ons geluk en vroeg of we nog een snackje uit de sloot langs zijn huis wilden meenemen, dan zou hij nog een 100 vangen.

Karl Oddvar is geïnformeerd over het tijdstip van onze aankomst zodat hij weet wanneer het huis en de boten klaar moeten zijn en dat het visquotum geregeld moet zijn, en zoals gewoonlijk horen we weer niets van hem en moeten we er maar op vertrouwen dat het weel goed komt (ik ook eigenlijk altijd het geval geweest). Goeie kans dat hij er niet is omdat hij ergens op de Noordzee op een tanker of bevoorradingsschip dienst heeft. We hebben het zelfs al wel meegemaakt dat hij er niet is als wij er zijn en dat doodleuk telefonisch vanuit Singapore meedeelt dat hij op zee zit en over een paar weken weer terug is, en dat we de huur maar onder de deurmat moeten leggen (het is tenslotte Noorwegen dus dat ligt daar over een jaar nog).

Rene heeft afgelopen weekend nog maar eens geïnvesteerd in nieuw materiaal en een nieuwe hengel gekocht (in de hoop dit jaar zichzelf te kunnen verbeteren?). Sommigen vroegen zich overigens af of het vervanging was of aanvulling van de verzameling.

Het weer blijft natuurlijk altijd een "dingetje". Het mooiste is dat het koud blijft tot wij er zijn en dat het dan ineens windstil wordt met temperaturen van 10 tot 15 graden. De komende 14 dagen wordt er aantrekkelijk maart's weer verwacht. Zon, 0 tot 4 graden, zo nu en dan een hagelbuitje en windkracht 3 a 4. Daar zouden we het voor kunnen doen! Maar ja, dat kun je nergens bestellen.

Getuige de beelden van de webcam van Leka Camping en het weerbericht, lijkt het weer op moment te zijn wat wij wel zouden willen; strakblauwe lucht windkracht 3. Voor Rene en Rien mag het alleen nog net iets warmer zijn. Waarom weet ik niet want normaal zit Wiegert 's morgens vroeg al met dit weer al te zonnen op het poepdek en vraagt hij om vooral niet te snel te varen want dat geeft teveel wind (misschien iets met zijn haar?)!

Dat het voorlopig niet te warm wordt is wel gunstig, want dan blijft de kabeljauw/gul dichter onder de kust. Voorlopig dus afwachten en hopen dat zich net voor we arriveren een mooi groot en stabiel hogedruk systeem boven noord Zweden/Finland ontwikkelt dat alle depressies uit de buurt houdt en een beetje zuidelijke luchtstroming geeft. Dan hebben we geen last van de stuwingsregen, geen harde wind en wordt er warme lucht aangevoerd.

Rien

Heerlijk leesvoer, we gaan echt aftellen!

Eef

Ik kijk er naar uit om jullie verhalen en foto´s weer te lezen en te bekijken

Lammy

mooi om jullie weer te volgen op jullie VISREIS!!!!en de mooie foto''s en veel visplezier.......

Henk van den Hazel

Leuk om jullie beren te lezen. Zelf ben ik met Han van Veluwen ook op Leka van 22 april tot en met 29 april. Wij zitten iets verderop. Leka Bryge. Daarna 2 dagen rijden naar huis.
Voor een ider een goede reis en mooi vangsten. Wie weet zien we elkaar.

Mvg Henk

Hoi Henk,
Wij zitten in het 1e huis rechts op 100 m vanaf de ferryhaven. Ik weet niet hoe laat jullie aankomen, maar meestal zijn we zo rond 17:00/18:00 wel thuis of op de haven aan het vis schoonmaken. Wip gerust even aan als jullie van de ferry komen.
Dirk

Henk

Voor jullie allemaal. Morgen een hele goede reis en alvast een mooi vis weertje.

Laten jullie nog een visje voor ons over om te vangen?

Mvg Henk

Mieke

Leuke verhalen en veel vissers latijn, ik geniet er altijd van. Veel plezier mannen en een goede vangst!