zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

3e Visdag

De 2e visdag begint met een strak blauwe lucht en stralende, maar helaas net iets teveel wind op uit te varen. Het is verder behoorlijk fris geworden. De voorspelling is dat de wind na de middag afzwakt. Vanochtend dus tijd genoeg om boodschappen te doen.

De lunch wordt vandaag de warme maaltijd, zodat we gewoon door kunnen vissen in de avond. Vandaag bestaat deze maaltijd uit pølselapskaus (een soort Noorse wortelstampot van aardappels, ui, selderijknol, koolraap, wortelen, prei en natuurlijk plakjes rookworst). Wiegert (de slager) en Rien (de keurmeester) staan aan de lat om dit te verzorgen. Ze starten beide met het snijwerk, waarbij Wiegert de koolraap en wortelen met chirurgische precisie ontleed en in kleine blokjes verdeeld; op een slager waardige wijze kunnen we wel zeggen.

We snappen wel waarom Wiegert zich met de groente bezighoudt. Hij heeft namelijk al de hele week voor groenteboer geoefend door zo ongeveer alle soorten zeewier die er bestaan van de bodem te harken. Als er iets plantaardigs op de bodem ligt heeft Wiegert dat in de eerste dagen al gevangen.

Vervolgens wordt het geheel gekookt en maar liefst 5 hele rookworsten worden gaar gemaakt. Na het afgieten en stampen worden de kruiden toegevoegd en een halve liter room (het moet wel smeuiig zijn). Er zou zelfs ook nog een beste klont boter in moeten, maar die zijn we vergeten te kopen. Rien houdt als een echte keurmeester nauwlettend in de gaten dat Wiegert de worstplakjes niet te dik maakt en vooral dat hij niet stiekem al ervan begint te snoepen.

Ze hebben een 6 liter pan bijna vol en Reint grapt dat we dus nog een keer lapskaus eten. Hierop reageren Rien en Rene met dat de ervaring is dat deze hoeveelheid gewoon op gaat. En inderdaad rest na de lunch een compleet lege pan. Zelfs een klein schepje dat ons nog even lag aan te kijken is verdwenen.

Na de lunch ontspint er in een jolige sfeer een discussie over klachten van de schipper van de aluminium boot. De klacht is dat het dekpersoneel maar slecht wil luisteren en ze verzorgen hem slecht.

Zo moest hij op de 2 visdag wel 4 keer vragen om zijn pakje brood en werden zijn verzoeken genegeerd en toen hij uiteindelijk zijn koffie kreeg (pas in de middag nota bene) was deze lauw en bevatte teveel melk(poeder). Een koekje werd hem pas veel later aangeboden en zijn appel had een beurse plek. De onbevooroordeelde jury (bestaande uit de dekknechten) oordeelt dat de schipper dan maar eens wat respectvoller moet zijn. Zo zou het bij het aan boord stappen van de dekknechten een buiging kunnen maken, hen begeleiden naar hun werkplek voor die dag en vooral wat rustiger met de gashendel kunnen omgaan zodat de mannen rustig kunnen genieten van de reis. Nou met deze stemming gaat het vandaag weer een leuk dagje worden op de aluminium boot.

Na de lunch snel de boel gepakt en naar de boten om te vissen. Over dat vissen kunnen we kort zijn want uiteindelijk worden er maar een stuk of 6 vissen gevangen die de moeite van het meenemen waard zijn (onder de 45 cm wordt eigenlijk altijd alles teruggezet). Sommigen spreken het vermoeden uit dat de lapskaus er iets mee van doen heeft want van sommigen staat het vispak de 2e helft van de middag een beetje bol en de kenmerkende geluiden die dit met zich meebrengt zouden de vis verjaagd kunnen hebben.

Er zal wel een andere verklaring zijn denken anderen (afwisseling van hog en lage druk en getij). Feit is de vis is er (we zien ze op de dieptemeters) maaar bijten doen ze niet echt. Ze zijn voorzichting, lichtgehaakt en dus zien we regelmatig vis die "lost" tijdens de dril.

Morgen is de voorspelling dat er weinig wind is en we sopreken af dan richting Dolma te gaan een eiland in het zuiden op een uurtje varen. Daar kennen we verschillende stekken die altijd wel wat vis opleveren en vorig jaar ving Dirk daar zelfs een heilbot van 158 cm.

Eef

Fijn dat jullie het zo gezellig hebben .
Ik hoop dat jullie vandaag meer succes hebben met het vissen

Peter

Zie dat jullie niet omkomen van de honger.

Marinka

Zo mannen, ik lees weer gezellige jullie visverhalen mee. Heerlijke humor en fantastische maaltijden. Maar de walvis op dag 2 scoort hoge punten. volgens mij hebben jullie in al die visjaren nog nooit gezien. Prachtig!! Geniet daar van het koude zonnetje en vis lekker door!