zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

4e Visdag

Vandaag weer mooi weer, opnieuw weinig wind maar net weer een tikje frisser dan gisteren. Na het ontbijt natuurlijk zo snel mogelijk op pad. Rien en Rene zijn als eerste op de haven. Als wij daar aankomen treffen we een wel heel vreemd en suggestief tafereel aan.

Na heel hard geroepen te hebben "Hé wat zijn jullie daar aan het doen", blijkt gelukkig dat het allemaal onschuldig is en dat de rits van Riens jas niet goed werkt waar Rene hem mee helpt.

In het begin van de ochtend hangt er nog een dikke bui boven Leka en één boven te vaste land.

Wij hebben daar op het water gelukkig geen last van. De reis gaat vandaag richting het eilandje Dolma (op 3 kwartier varen nar het zuiden). We hopen dat de vis nu eindelijk eens begint te bijten. Ze zitten er wel en ze snuffelen ook wel een aan onze kunstaasjes, maar tot nu toe happen ze niet goed. Slechts zo nu en dan vergrijp zich er één aan het aangeboden aas. Eenmaal aangekomen op een plateautje even ten noorden van het eiland vervliegt onze hoop op een goede vangst al snel. Geen visje te vinden dat in ons aas wil bijten. Dat blijft ook zo de hele dag.

De service aan de schipper is inmiddels wel aanzienlijk verbetert, zij het dat het appeltje weer een beurse plek had. Tussen de middag hebben Dirk en Wiegert melkmoes en blijft Reint die daar niets van moet hebben -voor zover dat kan op een bootje- zover mogelijk uit de buurt.

Vandaag zet Wiegert zijn rol als groentenboer voort en vangt net akls de vorige dagen met enige regelmaat verschillende zeewieren op. Dirk vangt op een bepaald moment een oude poetsdoek of handdoek en wordt direct tot voddenboer benoemd.

Het dag resultaat van de 2 boten met 5 man beperkt zich uiteindelijk tot 11 kabeljauwtjes, 2 schelvissen, 1 koolvis, 1 leng en een vijftiental terug gezette vissen omdat we die te klein vonden (alleen de visboer zou er jaloers van worden).

Tijdens het vis schoonmaken had Wiegert zich nog even gestoken aan een tandje van de leng. Het gevolg was een wondje dat maar niet wilde stoppen met bloeden (die vis heeft kennelijk een soort van anti stollingsmiddel op zijn tanden; hebben we al eerder ervaren). Dus nadat we klaar zijn met schoonmaken van de vis er snel een pleistertje om gedaan zodat hij niet alles er onder smeerde.

Na terugkomst in de haven even de boel opruimen en de vis schoonmaken. Rien kookt vanavond gestoofde eendenbout met groenten en aardappel/selderijknol-puree. Wiegert zit lekker van de eendenbout te knabbelen en wil net zeggen dat de volgens hem nog wel even langer gestoofd had kunnen worden en hij hem nog wel een beetje taai vindt, als hij tot de ontdekking komt dat hij ongemerkt ook de pleister had mee gehapt en daarop zat te kauwen. Hilariteit alom kun je voorstellen, we rollen zowat van tafel van het lachen.

Een spontane volger van onze blog is gisteren ook aangekomen op Leka (zij verblijven bij sportvisserijbedrijf Leka Brygge). Hij berichtte vanavond dat de reis goed was verlopen en dat ze vandaag ook gevist hadden. Wij dachten ze al gezien te hebben omdat we op de heenweg naar Dolma een boot van Leka Brygge haden zien liggen op een onderwaterbergje voor het eilandje Madsøya (zustereilandje van leka).

Morgen is er weer goed weer voorspeld en gaan we weer naar het westen van Leka; richting Leknestaren of misschien wel Kvingra. Nu maar hopen dat de vissen daar meer trek in ons kunstaas hebben.

Herman

Succes mannen en blijf genieten.

Patty

Dan was de eend van Joyce toch wel veel lekkerder. Gelukkig zonder pleister. Hihihihihi. Heel veel plezier mannen. Hopelijk gaan de vissen snel bijten

Eef

Gewoon moed houden ,komt vast goed

Peter

Blijf jullie maar lekker genieten.

wim en joke

de huishoudelijke dienst en de koks zijn bio verantwoord goed bezig fijn dat de keukenbrigade voor goede ondersteuning voor de visserij actief zijn goede vangst gewenst