zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

6e visdag

6e Visdag

Deze 6e visdag iets meer wind uit het zuidoosten. Het is echter nog steeds wel nodig om je kop met ruim brandzalf in te smeren, want de zon doet nog steeds flink mee. Vanwege de wind is het alleen een optie om aan de landzijde van het fjord te vissen. Dat betekent korte driftjes want het de bergen lopen daar heel steil naar beneden en ook onderwater. Met een rustig gangetje overgestoken om de Steadler en Waldorf die voor de stuurconsole zitten zo min mogelijk nat te spatten. Helemaal lukt dat niet en ze kruipen behoorlijk in elkaar om zich zo klein mogelijk te maken. Eenmaal aan de overzijde beginnen we zaagtandgewijs langs de oever driftjes te maken. En, zowaar vangen we vis. Het is niet wild en het is niet groot, maar zo ongeveer de helft is van voldoende afmeting om mee te nemen en Wiegert en Dirk bij het schoonmaken niet teveel werk te geven. Rustigjes aan verplaatsen we ons richting de zuiden. Als het hoog water is geweest raken de aanbeten wat op (dat hebben we de hele week al gezien). Om 4 uur houden we het voor gezien. Het is immers nog een uurtje terugvaren.

De boot van Rene en Rien vertrekt als eerste en een klein half uurtje later volgt de boot van Wiegert, Reint en Dirk. We zien Rene en Rien op een paar kilometer afstand al vlak bij de haven als wij halverwege het fjord zijn. Het vaart lekker rustig zo met de wind in de rug alleen de achterin lopende golven maken het sturen wat onrustig.

Dirk dacht dat de golven tegen Leka best wel groot waren omdat hij mop een bepaald moment wit water zag spatten. Na een minuutje roept Reint ineens dat hij een walvis zag springen. We kijken allemaal in de aangegeven richtging en ja hoor, met enige regelmaat springt er een walvis uit het water halverwege waar we varen en de oever van Leka. Achteraf was dat dus vermoedelijk het opspattende witte water dat Dirk zag. Omdat het wel een kilometertje weg is, dus snel het gas erop om bij die walvis te komen en het spektakel van dichtbij de aanschouwen. Op een gegeven moment plonst de walvis (ook dit blijkt een dwergvinvis te zijn) herhaaldelijk met harde klappen met zijn staart op het water op een metertje of 15 van de boot.

We zorgen daarom voor iets meer afstand, want zo'n dier is zo groot dat hij makkelijk de boot kan omkiepen. Het beest is kennelijk bezig zich te ontdoen van parasieten, want hij springt uit het water (en plonst met een plof weer terug), slaat doorlopend met zijn staart op het water en zwaait naar ons met zijn vinnen, zwemt op zijn zij en rug. Kortom, het dier is zo druk met zichzelf dat hij ons bootje makkelijk over het hoofd kan zien. Na een half uurtje houden wij het voor gezien (we zijn inmiddels weer een mooi eindje terug naar vanwaar we vertrokken waren). Wat een toeval en wat een prachtige afsluiting van de visdag!

Snel de vis schoongemaakt en dan aan het diner. Kokkie Rien heeft kippenbouten gebraden, daarbij spruiten die opgeleukt zijn met een gebakken uitje, spekje en creme fresh en gesmolten kaas, en gekookte aardappels. Dat gaat er wel in!

Na het inpakken van de vis is het rust en bedenken we wat we morgen gaan doen.

Nog wel een noot van de schipper: er moets nog een klein beetje aangedrongen worden om de kffie te serveren, maar toen dat eenmaal gebeurde werd alles weer goedgemaakt door er een lekkere kokosmakroon bij te serveren en later kreeg de schipper bijna spontaan zijn brood aangereikt. Wel geheel spontaan werd de schipper een appeltje aangereikt met een mini candy bar. Een hele verbetering, maar dan is het toch wel weer jammer dat de 2e koffie niet geserveerd werd.

Eef

Wat mooi zeg om zo´n beest zo dichtbij te zien ,wat betreft de schipper die moeten ze niet te veel verwennen, anders krijgt hij ster allures

Maaike

Wat mooi dat jullie die walvissen hebben gezien. Nog veel visplezier!

Peter

Mooi dat jullie de walvissen van zo dichtbij hebben gezien .