zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

5e Visdag

Dat filmpje van gisteren is een probleem. Youtube maakt er steeds een "short" van in plaats van een video. Dat laat dus nog even op zich wachten.

Vandaag voor de 5e dag op rij prachtig weer en met nagenoeg geen wind. De hagel, sneeuw en regen bleef boven het vaste land. Op één buitje na dat tijdens ons ontbijt langskwam en wat natte sneeuw dumpte.Vandaag wel een droeve dag; we zitten namelijk op de helft en beginnen al weer af te tellen naar het eind van onze werkweek.

Vangsten waren opnieuw niet echt goed, maar gelukkig ook niet echt slecht (zoals gisteren). We denken dat er teveel wisselingen van weersystemen plaatsvind. Bijna elke dag gaat de wind 3/4 om meer ronde de windroos. De vis is er wel maar wil niet happen. Duidelijk zichtbaar aan de vele vissen die buiten de bek gehaakt worden en de lossers (vis die onderweg van de haak gaat) is dat de vis alleen een jagende beweging maakt als er een kunstaasje toevallig langs komt.

Alleen de kleine koolvissen (30 tot 40 cm) happen veelvuldig naar onze aasjes. Om gek van de worden! Resultaat van vandaag (onder de 50 cm gaat alles terug): veel (ontelbaar) kleine zwarte koolvis, divers zeewier (terug), behuizingen van kokerwormen, zeester (terug), 11 gullen, 5 pollakken (witte koolvis), 4 lengen en 1 schelvis. Er wordt niet echt gejaagd door andere vissen! Vandaag wel weer van alles gevangen. De groenteman Wiegert ving vandaag wel vis, maar nog steeds van alles er naast. Van zeewieren tot een grote anemoon (rode paarden anemoon).

Dirk ving nog een zeesterrensoort die we niet kenden.
Reint vangt als enige van het hele gezelschap tussendoor regelmatig een mini steenbolk en mini roodbaars. Gelukkig ligt het niet aan ons, want we kregen van één van onze volgers van onze blog (zit nu ook op Leka) een bericht dat ook zij niet veel konden vangen. De lunch met opnieuw melkmoes voor Dirk en Wiegert ging er overigens wel weer in.

De service naar de schipper is nog steeds niet op orde. Wel lijkt inmiddels wel duidelijk te maken te hebben met een defect gehoorapparaat van Wiegert. Het diner was vanavond gefrituurde vis (sommige zouden het kibbeling noemen) met ravigotte, gebakken aardappels en gemengde groenten. Ja, kokkie Rien heeft zijn best wel weer gedaan!

Morgen beloofd weer een mooie dag te worden. Het wordt zelfs warm; wel 9 graden!

Rien

He manne ik heb heel weinig missers en heb gisteren heerlijk gevist...hmmm waar zou dat nou aan liggen???

Peter

Morgen veel geluk met de vangst