zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

8e visdag (de laatste)

De 8e en ook de laatste visdag vandaag. Ja, het wordt ons allemaal teveel; zoveel zon kunnen we niet verdragen! We stoppen er dus mee! Nee hoor alle gekheid op een stokje, we willen zondag gewoon in alle rust inpakken, ondanks dat de zondag ook een prachtige dag gaat worden met veel zon en weinig wind!). Verder moeten we morgen naar Karl Oddvar om de exportdocumenten voor de visfilet te regelen, daarna komt Karl Oddvar eind van de middag altijd nog bij ons op de huurpenningen te innen en komt Marie-Ann de kaas ophalen die we voor haar meegebracht hebben.

Voor zover we ons kunnen herinneren hebben we wat weer betreft nog nooit zo'n mooie week gehad. We hebben alle dagen kunnen vissen onder een stralende zon.

Vandaag een trage start omdat de accu van de auto leeg is. Geen idee waardoor het komt. Aanduwen lukt niet en gelukkig snelt onze buurman Torgrim te hulp om onze auto met zijn auto te starten. We spreken met hem af dat we onze auto met draaiende motor op de haven achterlaten en dat hij na een half uurtje het dan uit komt zetten (dan zal de accu wel weer vol zijn).

Zoals welke dag doet Reint de dagopening.Ook nu weer aandacht voor allerlei details. We gaan vandaag ver naar buiten. Eenmaal aangekomen in het beoogde gebied blijken de vangsten daar tegen te vallen. Reint, Dirk en Wiegert vertrekken daarom nog een stuk westelijker en gaan bij het eiland Kvingra vissen.

Daar aangekomen blijkt het ook daar geen vetpot. Na lang zoeken vinden we een onderwaterbergje dat volgens de zeekaart 25 meter diep zou zijn in honderden meters diep omringend water. Eigenlijk hebben we de hoop al een beetje opgegeven als we daar aankomen. Dan blijkt ook nog dat er kennelijk een typfoutje in de zeekaart gemaakt is want het ondiepste punt dat we gevonden hebben blijkt 58 meter te zijn.

Echter, al heel snel komen de verschillende kleine koolvissen binnen en dan weten we dat er ook grote vis moet zitten. Het duurt ook niet lang voor de eerste kabeljauwen in de kist liggen. Maar ja, de tijd is al ver verstreken en het is nog zeker 1,5 tot 2 uur varen naar huis. Om 15:45 blaast Dirk dus op de toeter en starten we de terugreis.

Op Leka noord treffen we (ook op de terugweg) ook de andere boot het Rene en Rien. Ook zij hebben het laatste uurtje nog wat kabeljauw, leng en schelvis weten te verschalken.

Al met al toch weer geen slechte visdag. Nog snel een bakkie thee op ons zonneterras en dan de vis schoonmaken.
Sterker nog nadat de vis schoon is en er een paar kilo filet is afgehaald om te eten (we eten vanavond ouderwets in boter gestoofde kabeljauw) blijkt het toch nog 12,5 kg over te zijn.

Dat brengt ons weektotaal op 91 kg visfilet. Dat is precies het quotum voor 5 personen. Nu nog passen en meten om alles mee te krijgen. Nadat we het eten op hebben en alles aan kant is en de vis verpakt is en in de vriezer ligt, zijn we zo uitgeblust dat we de blog niet hebben bijgewerkt. Vandaar nu een bijdrage over 2 dagen.

Nu maar afwachten als we Wim's tafelkleed terugbrengen, hoe hij reageert , want het ziet er net meer uit. Wat een smeerkezen zijn die kerels zeg!

Het zal duidelijk zijn dat over het inpakken niet veel te zeggen valt. De zondag is inderdaad weer een stralende dag. We ontdekken dat de de auto een lekke band heeft en Karl Oddvar komt die snel weer oppompen. Nu maar hopen dat die de hele dag verder hard blijft, zodat we de bagage vanavond met de auto naar het wachtstation van de postboot kunnen brengen. Dat scheelt morgenochtend weer!

Rest ons onze lezer te bedanken voor de betrokkenheid en tot de volgende keer. Nog een paar sfeerfoto's van ons uitzicht deze week. De 1e is aan het begin van de avond als de zon de overzijde van het fjord mooi kleurt en de 2e is 's avonds om 22:45 uur. Dan snap je waarom we hier graag terugkomen.

Dirk, Wiegert, Rene, Rien en Reint.

Patty

Een hele goede en veilige terugreis heren!

Henk

Hallo allemaal ik wens jullie een hele goede thuisreis.

Wij gaan Dinsdag naar huis. Morgen dius de laatste vis,inpak dag. Er komt veel wind zal dus inpakdag worden. We hebbennog niet gewogenmaar geen vol quotum worden.zijnalblij met 11kg de man.

Voor volgende keer alvast veel plezier.

Mvg Henk

Eric

Veilige en voorspoedige reis. Leuk om jullie verslagen te lezen.

Jos

Wel weer ee. Enerverende week geweest mensen. Een veilige terugreis gewenst en Rien, we spreken elkaar gauw.
Nedankt voor de updates.

Peter

Ik wens jullie een veilige terug reis

Bert Van der Hoff

Weer genoten van de verhalen en een voorspoedige thuis reis!

Herman

Super bedankt voor de mooie foto's en video's.
Het gaat jullie goed.

marinka

Bedankt voor de heerlijke visverhalen met prachtige foto"s. Veilige thuisreis gewenst.

Eef

Ik heb weer genoten van jullie prachtige verhalen foto's en filmpjes, hopelijk zijn jullie weer veilig thuis .

Co

Bedankt voor jullie prachtige visverhalen. Goede reis naar huis en eet lekker alle vis thuis op.