zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

7e Visdag

7e visdag

Vandaag al weer de 7e visdag. Als we opstaan staat er een stralende zon en een harde oostenwind op het fjord. Dikke witte koppen op het water verraden dat het moeilijk zal zijn om te gaan vissen. Gelukkig laat de weersvoorspelling zien dat de wind gaat liggen in de loop van de dag. We besluiten te proberen om naar de vaste wal te varen en daar in de luwte van de fjell te kunnen vissen.

Onze boot (die van Reint, Wiegert en Dirk) is zwaarder en heeft hogere boorden. We hadden daarom afgesproken dat we de boot van Rene en Rien in ons kielzog zouden houden om de golven iets voor ze af te vlakken. Even buiten de haven blijkt dat de boot van Rene en Rien niet tegen de puisten van golven op kan. Onze boot blijkt echter om bestuurbaar te blijven een snelheid van 7,5 km/h te moeten hebben in deze golven en dat haalt de andere boot niet zonder dat een doorlopende regen van buiswater over de boot gejaagd wordt en de mannen binnen en minuut drijfnat zouden worden. Zij besluiten terug te gaan en het luwen van de wind af te wachten. Wij varen door met de kop in de golven naar de overzijde van het fjord. Wel een hobbelig ritje.

Daar aangekomen vangt Dirk al snel een grote kabeljauw die nog verstrikt zit in een stuk net, maar zijn pilker toch niet kon weerstaan. Bij de volgende drift vangt hij een nog grotere (103 cm en 8 kg).

Elke drift levert levert kabeljauwtjes op en als snel is de bodem van de viskist niet meer te zien. Tegen 11:00 uur denken wij dat de wind minder aan het worden is en gaan we langs de oever richting zuiden naar een strandje waar we gisteren ook goed gevangen hebben. Daar aangekomen luwt al heel snel de wind tot bijna 0 en maken we geen echte driften meer maar dobberen we een beetje rond. Behoudens wat papgulletjes vangen we n iets bijzonders. Dus dan maar doorgevaren de Dolma sund in. Daar vinden we na wat zoeken een plek waar we met enige regelmaat grote schelvissen vangen.
We blijven daar tot het eind van de middag.

Net na de middag zijn Rene en Rien toch ook vertrokken en proberen een visje te vangen. Maar na de kentering van het tij is het de hele week al hopeloos en zo ook nu. Zij komen aan het eind van de middag thuis met 2 visjes (een lom en en kabeljauwtje). Al met al gezamenlijk toch wel weer een mooi portie vis. We hebben inmiddels genoeg om de 4 koelboxen te vullen voor de terugweg en zo'n 15 kg om in de handbagage me te nemen.

Het diner had vanavond een bijzonder tintje. Er werd een voorgerecht geserveerd. Wim had rivierkreeftjes meegegeven en die waren door Rien, Dirk en Reint voorzien van fijn gesneden half gedroogde zontomaatjes, lente-ui, mangoblokjes en een paar lepels whiskysaus (zonder whisky).

De koppen zijn inmiddels goed verkleurd door elke dag zon. Morgen zal we de laatste visdag worden het beloofd opnieuw een prachtige dag te worden. We gaan dan dus weer naar west Leka (een uurtje varen). Ik denk dat we zondag rust nemen en rustig gaan inpakken.

NB: De dekknechten krijgen vandaag een 11. De schipper werd top verzorgt met zelfs 2 kopjes koffie, een koek, appel en snoep. Het had en 12 kunnen zijn als ze ook netjes en theedoek over de arm gedragen hadden. Dat hadden ze waarschijnlijk ook gedaan, zij het dat er alleen vieze stinkende vishanddoeken beschikbaar waren.

Herman

Wat een supervissen mannen.
Blijf nog even genieten.

Peter

Gelukkig toch nog mooie vissen en daarna lekker eten.

Jos

Prachtige vissen mannen en natuurlijk een heerlijke maal. Geniet er maar van.