zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

Nog 2 nachtjes slapen

Het vertrek nadert. De hengels staan ingepakt bij Rene en de koelboxen worden gevuld met de inkopen die we voor het menu nodig hebben.

Wiegert is al helemaal wild, haalt de gekste dingen uit en kan niet meer wachten.

Afgelopen week nog contact gehad met de Joker supermarkt op Leka. Traditioneel staat er op ons menu een maaltijd van pølse lapskaus (Noorse wortelstampot met worst). Daarvoor hebben we groenten nodig die in Nederland al weer buiten seizoen zijn en we willen zeker weten dat ze die voor ons hebben. Ze houden die nu dus voor ons op voorraad. Aardige mensen daar. Ik weet niet of het komt doordat ze ons daar inmiddels wel kennen, maar je besteld de boodschappen en ze bezorgen ze zelfs aan huis en betalen doe je als je een keer langs de supermarkt komt. Ik verwacht overigens dat als je niet betaald de ferry naar de wal gewoon niet vaart .

De koelboxen worden op de heenweg altijd gevuld met zaken die we nodig hebben voor het eten en die moeilijk (of heel duur) in Noorwegen te koop zijn. Op de terugweg worden ze gevuld met vis. Dat inkopen en vullen van die boxen is nog wel een dingetje. Zo ontstond deze week een discussie over een aantal rollades. Ja, Wiegert werkt nog een beetje als slager en had mooie rollades gemaakt.

Een paar man vond dat wel wat voor de lunch en zag zich al tussen de middag een dikke plak gebraden rollade wegwerken aan boord. Niet dus! De inkopen zijn streng geregisseerd om de boxen goed te kunnen vullen. Alleen uitruil is mogelijk. Dus die rollades gaan niet mee. Dirk daarentegen kwam dit weekend in het rijke bezit van een paar paardenrookworsten.
Die worden dus uitgeruild met de Gelderse rookworst die op de lijst stond. Dat kan dus wel (alleen zit ik nu met een Gelderse rookworst die we hier normaal nooit eten. Maar ja, ook daar vinden we wel weer een zwerver voor).

Het is hier overigens behoorlijk lente geworden. Er broedde een koppel merels bij mij in de heg en inmiddels zijn de jongen al uitgevlogen. Onze poes wordt zelfs sinds een paar dagen doorlopend belaagd door een koppel Vlaamse gaaien, die kennelijk hier in de buurt ook een nest hebben en dus poes uit de buurt willen houden. Ik zag zelfs al een maairobot met jonkies.

De weersberichten voor Leka zien er goed uit. Zo goed zelfs dat iedereen gewaarschuwd is om brandzalf mee te nemen. Dus daar komt de lente er ook aan.

Leerpuntje van vorig jaar is de koffers duidelijk te markeren. Vorig jaar hadden we ineens een koffer bij ons die niet van ons was. Bij de overstap van de bus naar de trein was er iets te enthousiast bagage uit het laadruim van de bus getrokken en dus een koffer teveel. De bus was al weg toen we het doorkregen en dat was nog wel wat geregel om te zorgen dat die koffer zijn eigenaar achterna ging. Alle fantasie wordt toegepast. Van gekleurde handvaten tot duckt tape stickers op alle zijden van de koffers.

Oh ja, we hebben net afgelopen weekend ook iets van Karl Oddvar gehoord. Na maanden van berichtjes sturen zonder antwoord te krijgen dacht ik ik zal hem eens vragen of hij überhaupt wel op Leka is als wij er zijn (hij werkt in de offshore dus het komt voor dat hij er niet is). Ik dacht en al hij daar niet op reageert vraag ik hem wel of we nog alcohol voor hem mee moeten brengen. Dat geeft meestal ook wel een reactie. Dat laatste was dus niet nodig want hij reageerde met "hei, ja det er jeg". Korter kon denk ik niet.

Hoewel: zonet tijdens het schrijven van deze blog ontving ik een bericht van hem dat de boten in orde zijn en dat we hem -als we er zijn- even moeten helpen met het registreren van het visquotum (dat doet hij 1 keer per jaar voor ons en weet dan niet meer hoe dat moet). En of hij gedachten kan lezen, of we cognac voor hem mee kunnen brengen (die zijn al lang ingepakt kerel!). Hij zal nu wel last hebben van zijn typevinger, want hij is niet gewoon zoveel worden achter elkaar te zetten.

Nog 2 nachtjes slapen!

Reacties

Reacties

Peter

Ik wens jullie een heel fijne reis.
Daar mooi weer en een goede vangst.

George

Allemaal weer klaar voor de reis naar Noorwegen , dan wens ik jullie een goede reis en mooi weer toe
De berichten in de de app over wat mee te nemen en het eten en wat er mee moet e.d.hebben we nu wel gezien, maar nu aan het werk om mooie vis te vangen
Groetjes George

Els

Heren ik wens jullie een mooie visvakantie met weinig wind. Veel plezier en goede reis.

Arjan

hele goede reis en heel veel visplezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!