zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

Nog 8 weken te gaan voor vertrek

Nog 8 weken te gaan voor vertrek. Heel langzaam worden de mannen zenuwachtig. Er wordt stevig onderzoek gedaan naar nog onbekende visstekken in de omgeving en het verlanglijstje met te bezoeken visstekken is al weer uit de kast gehaald. Nu maar hopen dat de weersomstandigheden verre tochten mogelijk maken.

Voorlopig dooit het op Leka. Tot en met de 1e week van maart worden er temperaturen boven nul voorspeld. Of de winter dan voorbij is blijft onvoorspelbaar. Leka ligt ten slotte slechts 150 km onder de poolcirkel en daar duurt de winter in het algemeen iets langer dan hier in Nederland. Het verloop van de winter op Leka is te volgen via Zie de winter passeren op Leka. (zet de timelaps ook maar eens op 12 maanden dan zie je ook hoe de winter vorig jaar afliep).

Het zeewater is voorlopig nog koud. Rene merkte al op dat het zeewater niet koud genoeg kan zijn omdat we anders net als vorig jaar weer algenbloei krijgen en onze ervaring is dat algenbloei niet gunstig is om vis te vangen (bleek ook vorig jaar weer). Of dat een gevolg is van de hoge watertemperatuur of de algenbloei die daardoor veroorzaakt wordt de dader is, weten we niet.