zeepier-op-leka-2024.reismee.nl

2e Visdag

De 2e visdag start met geweldig mooi weer. Een strak blauwe lucht en weinig wind. Reint zorgt bij het ontbijt voor een heerlijk zacht gekookt eitje. Na het ontbijt de spullen snel bij elkaar geharkt en hup naar de boten. Vandaag geen Bastognekoeken mee, wat de doos die Wim ons bij het vertrek op Schiphol had meegegeven was al na 1e dag leeggefroten. Dus gewoon ouwerwets een koek en een minimarsjes.

We vertrekken gezamenlijk richting de westkant van Leka om daar ons geluk te beproeven. De boot met Dirk, Wiegert en Reint neemt het noordelijk deel en de boot het Rien en Rene het zuidelijk deel. Dat laatste deel blijkt aan het eind van de dag de beste keuze te zijn geweest.

De boot van Rien en Rene moet de dagelijkse bijdrage aan het quotum leveren en de boot van Dirk, Wiegert en Reint hebben het nakijken met 2 serieuze vissen en handen vol klein spul (voornamelijk koolvis, maar ook een paar blauwkeeltjes).

Daarmee is ook wel alles over het vissen op deze dag gezegd. Op de terugweg worden we nog aangenaam verrast. We gevaren gezamenlijk terug en vlak bij de visfarm op Leka-noord ziet Dirk ineens een stoomwolk vlak bij de oever (het is daar overigens best wel diep). Vertwijfeld zegt hij tegen Reint "was dat nu een walvis die ik zag?". Hij heeft het nog maar net gezegd en iedereen kijkt de kant op waar hij naar wijst of daar duikt inderdaad een dwergvinvis op. We varen langzaam met de vis mee en op een bepaald moment zwemt de walvis zelfs tussen onze boten. Hoewel je nooit weet waar en wanneer het dier weer zal opduiken zijn we er toch in geslaagd een leuk filmpje samen te stellen van deze verrassende ontmoeting.

Reint verraste ons gisteren ineens door in de woonkamer volstrekt onverwacht vanaf de de tafel ineens een drone op te laten stijgen. Vandaag heeft hij wat beelden gemaakt van het huis en de omgeving en van de mannen die vis stonden schoon te maken op de haven.

Vanavond aten we kibbeling. Een ongelofelijke bak vol werd naar binnen gewerkt.

Daarna nog afgetopt met verse rabarbercompote en yogurt.

En nu vallen de luikjes bij iedereen en beetje dicht en stopt het verhaal tot morgen.

René

Even commentaar uit de visgroep zelf. René en Rien hebben de beste visdag ooit qua vissen op Leka beleeft! In 2 uur tijd 10 kabeljauw en 15 polakkken, en dat op een klein plekje…. Het was echt waanzinnig. Hopelijk komt de boot van Dirk ook nog een zoiets tegen.

Jos

Wat een geweldige ervaring lijkt me dat, zo'n mooie walvis te zien in alle glorie en vrijgeid. Mensen, geniet ervan.

Eef

Wat geweldig mannen en heel bijzonder zomaar een walvis naast je boot ,ik hoop dat het weer mooi blijft ,en dat jullie veel vis mogen vangen ,veel vis plezier allemaal.

Eric

Weer n mooi en leuk bericht en filmpjes. Unieke ervaring.
P.s. ik zie dat Reint ( met al zijn Klu-skills😉) n prima piloot is.

Teuny

Geweldig mooi: een walvis gespot. Prachtige ervaring!

Peter

Mooie film gemaakt . En een goed overzicht van jullie vangst.

Bert Dijkers

Wat fantastisch om zo'n indrukwekkend dier te zien! Het is altijd een belevenis. Prachtige zoogdieren! Dat is natuurlijk de kers op de "vis".

patty

woww geweldig die walvis. Wat een ervaring

Bert

Het word almaar leuker en mooier daar moet een geweldige ervaring geweest zijn met de walvis, kunnen jullie ongeveer de maten van deze walvis bedenken?

Joke

Whowww, prachtige beelden en weer een mooi verslag. Nog veel succes en lekker genieten.

George

Prachtig Moore beelden van de vinvis
Ok de drone was mooi ik herken nog alles daar
Groetjes George

Herman

Dit is natuur op z'n allermooiste

Mieke

Wat een mooie ervaring om zo’n walvis te spotten. Heel indrukwekkend! En een mooie vangst met prachtig weer, geniet er van mannen.